Sunday, November 16, 2008

long holiday

afgelopen vrijdag was het annissa's laatste dag op de crèche. ze heeft vakantie tot en met 5 januari. ruim 6 weken vakantie! de crèche heeft wel allerlei activiteiten georganiseerd. daar kon ik annissa ook voor inschrijven alleen hebben wij besloten om haar thuis te laten. ik vind het ook wel weer gezellig om haar zo lang bij me te hebben. in het nieuwe jaar zal ze ook wel wat vakantie hebben maar in juni zal ze niet meer alleen zijn. dus kunnen we nu nog genieten met z'n tweetjes.

sinds maandagmiddag had ik besloten dat ze even helemaal geen tv mocht kijken. ze begon namelijk weer gigantisch te huilen nadat ze twee uur tv had gekeken, ik 'm uit had gezet. dit doen veel meer kinderen dat weet ik. maar ik kan er niks mee. dan maar even helemaal niks. de hele week vroeg ze telkens wel een keer naar de tv en ze moest ook huilen wanneer ze hoorde dat het niet mocht. maar het huilen werd wel steeds korter. ik heb donderdagochtend een tafeltje en een stoeltje bij de ikea gekocht. nog een leuk thee serviesje erbij gehaald. puur om andere bezigheden voor haar te creëren. en ik moet zeggen, annissa vind het helemaal fantastisch. ze zit alleen maar aan haar tafel te spelen. kleuren, kleien, met haar pop spelen etc. en ze kan zich prima alleen vermaken. tuurlijk vraagt ze zo af en toe dingen aan me of vraagt ze of ik met haar wil kleuren maar ze is zo lief! we willen de tv niet uit haar leven verbannen dus we zullen het wel weer goedkeuren in de loop der tijd. we moeten een manier zien te vinden waardoor zij begrijpt dat ze maar een bepaalde tijd mag kijken zonder dat het altijd zo'n drama wordt. het ziet er nl. zo ondankbaar uit, een kind dat haar longen uit haar lijf krijst nadat ze haar portie tv heeft gehad!

vrijdag hadden didi een dagje vrij genomen en we hebben een heerlijke dag gehad. 's middags gingen we lunchen met een collega van hem, zijn vrouw en hun zoontje 'kyle'. hij is een vriendje van annissa geworden. de grootste lol hebben ze met elkaar. en ze hebben echt gesprekken met elkaar. na de lunch zijn we kaartjes gaan halen bij de bioscoop voor de film 'madagascar 2'. we wilden er zondagmiddag naartoe gaan. voor annissa de eerste keer dat ze een film in de bioscoop zou zien. annissa en kyle liepen non stop hand in hand door de mall.

vanochtend (zondag) vroeg ze weer om tv maar ik legde haar uit dat we naar de film gingen samen met kyle. en ze begreep het! wat was ze enthousiast! ze wilde meteen gaan alleen was het toen pas 08.00 uur :). en om aan een kind van 2,5 jaar uit te leggen dat het nog even duurt is nogal lastig. ik legde haar uit dat het koud zal zijn in de filmzaal en we wat warmere kleren aan moesten doen. spijkerbroek, t-shirt, vest, sokken en schoenen werden uitgekozen. ze wilde alles meteen aan. lekker warm in huis maar ze wilde het perse aan! ok prima! ze heeft de hele ochtend hartstikke lief gespeeld.

afgelopen week had ze bij een vriendinnetje gespeeld die twee keer zou oud is als annissa en dat meisje vind het zo leuk om restaurantje te spelen. dus ze maakte een menu en daar op mochten wij bestellen. ze schreef dan de bestelling op en ging dan in haar keukentje samen met haar broertje en annissa koken. sindsdien is annissa helemaal bezig met bestellingen opnemen! dan vraagt ze aan ons:

annissa: mama lemonade?
ik: ja lekker doe maar
annissa: papa strawberry lemonade?
didi: hmmmm jaaa lekker, yes please!
annissa: mama pasta?....

en ga zo maar door! dit gaat zo de hele ochtend door. echt heel gezellig! we gaan misschien een keukentje voor haar kopen want ze heeft er zo'n lol in. en aangezien de tv minder aanwezig zal zijn in haar dagelijks leven moeten we andere bezigheden verzinnen. inmiddels was het tijd om te vertrekken. we kwamen aan in de mall waar de bioscoop zat. onze vrienden waren er al. ze hadden al drinken en popcorn voor ons gehaald. annissa was helemaal blij om kyle te zien. hand in hand liepen ze naar de zaal. ze hadden hun eigen stoel en wat vonden ze dat spannend! we gaven ze wat popcorn en ik had een flesje melk in haar stoel gezet. nadat de reclames waren afgelopen begon de film. we hadden annissa 's ochtends al wat laten zien van de film op internet dus ze herkende het meteen! ze waren aan het dansen en springen. de hele film zijn ze hartstikke lief geweest. ze heeft nog even bij mij op schoot gezeten maar wilde snel weer bij kyle zitten. toen de film was afgelopen zijn we nog wat gaan lunchen. toen afscheid genomen van onze vrienden maar annissa was helemaal niet van plan om kyle gedag te zeggen. tranen met tuiten. ze wilde weer met hem spelen :). volgende week weer.

nog even de boekhandel in geweest. een boekje en een kleurboek gehaald en toen naar huis. annissa was in een diepe slaap gevallen in de auto en toen didi haar uit de auto haalde sliep ze nog! voorzichtig uitkleden en in haar bedje leggen. ze werd wakker maar was zo blij om in haar kamer te zijn. meteen daarna ben ik ook gaan liggen. ik kon mijn ogen ook echt niet openhouden. ik heb dat middagslaapje nu ook echt nodig. het begon keihard te regenen en te onweren. wat het nu al dagen achter elkaar doet. tussendoor wel droog maar wel hele zware regenbuien. alsof er douche constant keihard aan staat. didi kwam ook even liggen. we werden wakker om 17.30 uur. annissa hoorde ik al 'mama' roepen. haar eruit gehaald, naar beneden gegaan en met haar gespeeld. didi had gekookt. heerlijke kip, kouseband, tahoe en cashew noten en rijst. we hebben m'n vader even via skype gebeld zodat hij even met annissa kon kletsen. ze vond het weer erg leuk! ze ligt nu al een poosje op bed. didi is 'nos langs de lijn' aan het luisteren terwijl ik dit bericht aan het typen ben.

nog even kort iets over m'n zwangerschap. ik ben 9 weken en voel me prima. ik heb al een buikje en m'n borsten zijn ook al groter. ik slaap heel goed maar heb best wel vaak last van gevoeligheid voor geuren en smaken. ik kan aan het eten zijn en ineens er geen zin meer in hebben. dat had ik niet bij annissa. morgen ga ik mijn 10e week in. ik hou jullie op de hoogte!

No comments:

Related Posts with Thumbnails